W dzisiejszych czasach podróżowanie samolotem dla wielu osób nie jest już wielkim wydarzeniem, lecz normą. Obok wakacyjnych wyjazdów, latamy do pracy i do rodziny, którą chcemy odwiedzić. To właśnie wizyta u bliskich była powodem, dla którego nasi Klienci wykupili lot za granicę. Ten odbył się planowo i pozwolił im spotkać się z rodziną. Niestety, powrót do Polski nie był tak kolorowy. O tym, co spotkało naszych Klientów z winy linii lotniczych Ryanair oraz co w sprawie zadecydował Sąd, piszemy poniżej. Ty też możesz się kiedyś znaleźć w podobnej sytuacji. Bądź świadom tego, co robić, gdy Twój lot zostanie odwołany.
Kiedy nasi Klienci wraz z małoletnim dzieckiem byli w drodze na lotnisko w Bolonii, skąd mieli odbyć dwugodzinną podróż do Wrocławia, otrzymali wiadomość e-mail z informacją o odwołaniu lotu. Powodem tej sytuacji był strajk pracowników linii lotniczych Ryanair, co przewoźnik określił jako czynnik od niego niezależny. Rodzinę powiadomiono, że najbliższy lot do Polski planowany jest dopiero za 7 dni. Ze względu na zobowiązania zawodowe oraz kończącą się żywność dla małego dziecka, nasi Klienci zdecydowali się nie czekać. Skorzystali z oferty, proponowanej przez konkurencyjną linię lotniczą i kupili bilety na najbliższy lot, za 5 dni. Niestety, nie był to kurs do Wrocławia, lecz do Katowic. Termin też nie był satysfakcjonujący – wciąż jednak szybszy i korzystniejszy, niż oferował przewoźnik Ryanair.
Kilkudniowy, nieplanowany pobyt we Włoszech oznaczał dla rodziny dodatkowe wydatki. Obejmowały one żywność, koszt zakupu nowych biletów i podróży na lotnisko, a po powrocie do Polski, koszt dojazdu z Katowic do Wrocławia. Z racji tego, że nasi Klienci zatrzymali się u rodziny, nie ponieśli wydatków związanych z zakwaterowaniem.
Wnosząc sprawę przeciwko liniom lotniczym Ryanair, w imieniu Klientów domagaliśmy się nie tylko zwrotu wyżej wymienionych kosztów, ale także odszkodowania w wysokości 250 Euro dla każdego Powoda: matki, ojca i małoletniego dziecka. Kwota roszczenia została ustalona na podstawie art. 7 Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r, z którego wynika, że pasażerom mającym odbyć lot o długości do 1500 km, przysługuje odszkodowanie wynoszące 250 Euro.
W toku postępowania okazało się, że przewoźnik Ryanair kwestionuje zasadność roszczeń, obejmujących odszkodowanie za odwołany lot oraz zakup biletów u linii konkurencyjnej. Argumentował ten fakt, powołując się na tzw. nadzwyczajną okoliczność. Zdaniem Pozwanego, strajk pracowników to czynnik niezależny od niego. Powołaliśmy się na motywy 14 i 15 oraz art. 5 ust. 3 rozporządzenia nr 261/2004: przewoźnik nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty przewidzianej w art. 7 tylko wówczas, jeżeli może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.
Z racji tego, że strona pozwana nie była w stanie tego dowieść, Sąd uznał odpowiedzialność odszkodowawczą za zasadną. Strajk, z powodu którego lot Powodów się nie odbył, nie był bowiem sytuacją nagłą. Europejskie media od kilku dni informowały o akcjach protestacyjnych, w związku z czym Ryanair miał czas na zapobiegnięcie skutkom strajku pracowników, co udało nam się wykazać.
Nasi Klienci zamiast odbyć komfortowy dwugodzinny lot do domu, musieli zostać w obcym kraju przez 5 dodatkowych dni. W tym przypadku stroną pozwaną były linie lotnicze Ryanair, jednak odwołane loty zdarzają się u wielu przewoźników i zachodzą z różnych przyczyn. W większości sytuacji poszkodowani pasażerowie mają prawo do pokaźnego odszkodowania. Podejmując na czas racjonalne środki, tak duży przewoźnik jak Ryanair, byłby bowiem w stanie zapewnić naszym Klientom alternatywny lot.
Z każdym rokiem rośnie liczba opóźnień i odwołanych lotów. Nie wszyscy poszkodowani pasażerowie wiedzą, że za takie niedogodności przysługuje im rekompensata pieniężna. Jeśli chcesz uzyskać odszkodowanie za odwołany lot, nasza AIF Kancelaria służy wsparciem. Zachęcamy do kontaktu. Na koniec warto podkreślić, że wnosząc sprawę do Sądu trzeba być gotowym na to, iż strona pozwana nie uzna powództwa w pełni, powołując się na okoliczności nadzwyczajne. Dysponując wsparciem prawników z AIF Kancelarii można być spokojnym o przebieg sprawy. Profesjonaliści wykażą przed Sądem, że nawet tak nagły czynnik jak strajk, jest możliwy do przewidzenia. Wdrażając odpowiednie działania można zapobiec jego skutkom, nie odwołując planowych lotów.