Każdego roku pracownicy uzyskują odszkodowania za wypadki w pracy. Większość osób dobrze wie, kiedy im przysługują i gdzie muszą się zgłosić. Osobne zagadnienie stanowią wypadki w drodze do i z pracy, o czym nie każdy pamięta. Co powinniśmy wiedzieć na temat odszkodowań z tego tytułu?
Za wypadek w drodze do lub z pracy uznaje się zdarzenie nagłe i wywołane przyczynami zewnętrznymi na trasie do miejsca zatrudnienia lub innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego. Obejmuje ona również udanie się po posiłek, a także podróż na miejsce zwykłego wykonywania funkcji lub zadań zawodowych albo społecznych. W przypadku studentów dotyczy to także przemieszczania się do lub z miejsca odbywania nauki. Droga powinna być najkrótsza lub najdogodniejsza komunikacyjnie i nieprzerwana, wyjątek może stanowić uzasadniona życiowo czynność.
Z tego tytułu można uzyskać różne świadczenia, które mają stanowić swoistą rekompensatę. Jeżeli w wyniku wypadku pracownik staje się niezdolny do pracy, to uzyskuje prawo to utrzymywania pełnego wynagrodzenia w tym czasie. Osoby podlegające ubezpieczeniu chorobowemu mają prawo do zasiłku chorobowego, a następnie świadczenia rehabilitacyjnego.
Niestety, sprawa z odszkodowaniem za wypadek w drodze jest znacznie trudniejsza. W tego typu sytuacjach poszkodowanemu nie przysługuje jednorazowe odszkodowanie z ZUS.
Często pracownicy mają wykupione tzw. grupowe ubezpieczenie pracownicze. Takim osobom będzie najłatwiej uzyskać odszkodowanie za wypadek w drodze do lub z pracy. Jeżeli nie mamy wykupionego dodatkowe ubezpieczenia, warto dowiedzieć się, czy ogólne obejmuje podobne sytuacje.
W przypadku szkody będącej następstwem kolizji lub stłuczki drogowej, odszkodowania możemy dochodzić od sprawcy. Odszkodowanie za wypadek w drodze do lub z pracy możemy też uzyskać od zarządcy drogi, jeżeli do zdarzenia doszło w wyniku, np. śliskiej niezabezpieczonej nawierzchni. Wówczas istotne będzie zgromadzenie dokumentacji, która potwierdzi okoliczności i przyczyny wypadku.
Im więcej dokumentów potwierdzających okoliczności i przyczyny zdarzenia zgromadzimy, tym będziemy mieli większe szanse na uzyskanie odszkodowania za wypadek. Niezbędne będą dokumentacja medyczna i kosztowa (np. faktury za leczenie) oraz karta wypadku, czyli najważniejszy dokument w trakcie postępowania. Przydatne mogą też być dane kontaktowe do świadków zdarzenia lub ich oświadczenia, a także dokumentacja fotograficzna miejsca, w którym doszło do wypadku (może wykazać zaniedbania zarządcy terenu). Jeżeli była wzywana karetka, wtedy można wykorzystać też kartę zlecenia wyjazdu pogotowia oraz kartę medycznych czynności ratunkowych.